ひとで君の読書録より
最近は仕事でtechnical leadershipを発揮していこうと思っているのでThe Art of LeadershipをNYPLで借りた。古い本なので目新しいことはなく、抽象的な話が多かったように思えた。
一番印象に残ったのは"Taste the Soup"の節で、一人が細部まで見られないプロジェクトでどう技量を発揮するかアイデアをくれた。
Act Ⅰ NetScape: Manager
Assume they have something to teach you
It is my personal and professional responsibility as a leader to bring as much enthusiasm, curiosity, and forward momentum as possible to every single minute of my day.
Meeting Blur
Meetingが沢山。どんどん色々やれると言って仕事を抱えてしまって、いくつか出来ない物が出てくる。しかしこれでは「やると言ったことをやらなくて良いんだ」というメッセージを暗に人々に送ってしまうことになる。
You sign up for things and get them done. Every single time.
The Situation
重大な問題が起きた時のチェックリスト。
- Am I the right person to handle this situation?
- Do I have complete context?
- What are the track records of my sources of information
- What inconsistencies in facts have been discovered, and do I understand the nature of those inconsistencies?
- Can I coherently explain multiple perspectives on the Situation
- Do I understand my biases relative to the Situation?
- Do I understand my emotional state relative to the Situation?
Act Last, Read the Room, and Taste the Soup
意見を求められた時は最後に。
緊張、ぐだぐだか、空気を読もう。
マイクロマネジメントしない。スープの味見をするように大切な質問を聞こう。どんな質問が大切かは経験で分かってくる。
Spidey-sense
Spider-sense is a real time wisdom from experiences, small and large.
何か怪しいと思ったら一応それを信じて、スプレッドシートに書いておく。
Your professional growth questionnaire
A performance question
もし部下のパフォーマンスが悪い時にやること
- 何回も話す。少なくとも3回は話す。
- 対面で言う。Emailやチャットアプリはダメ。
- 何ヶ月も改善させる
- 明示的に言う。ギャップを埋めるための行動に同意する。
Rands information practices
Act Ⅱ Apple: Director
The Blue Tape list
建築業者曰く工事中は文句を言わないでくれ、青いテープを付けてくれれば直すからって。新しい職場に移った時も青いテープノートを作って嫌なこと、おかしい事を全部書き出す。ただし1ヶ月待ってから直し始める事。見直してみると問題ではない事が多くある。
17 Say Hard Things
厳しいフィードバックを受ける時、まず理解しようとすること。次に相手の言った事を復唱する。
Act Ⅲ: Slack: Executive
抽象的すぎて自分の日々には役に立たなさそうなので読み飛ばした。