電車で読んでいる人を見かけたので調べてみたらベストセラーのよう。NYPLで借りた。
1 Helping Children Deal with Their Feelings
一般に人は子どもの感情を無視したり否定したりする癖がある。
疲れた、つまらなかった、と言う感情を否定してはいけない。感情を復唱してあげる。うなづきや沈黙で相手の感情が楽になるものである。
2 Engaging Cooperation
子に社会や家族に求められる行動をとってもらうには、大人のネガティブな感情もコントロールしないといけない。手を洗う、片付ける、静かに寝る、など。
Describe the problem
大人が問題を説明すれば子どもに何をすればいいか行動するチャンスを与えられる。「電気がつけっぱなしだよ」
Give information
子供に情報を与えれば大体何をすれば良いのか判断できる。 「ゴミはゴミ箱だよ」「壁は絵を描くところじゃないよ。紙に書くんだよ」
Say it a word
長ったらしく言うんじゃなくて一言で言えた方が伝わる。「パジャマ」
Describe what you feel
子供が何かをやらない結果、自分がどう感じるか説明する。悲しい、嫌だ、イライラする、などの感情を説明する。
Write a note
紙に書いておく。例えば土日にゆっくり寝る時はドアの前にメモを貼る。
どうしても直らない場合は難しい問題があるということ。次の手法で試す
- Talk about the child’s feeling and needs
- Talk about your (parent’s) feelings and needs
- Brainstorm together to find a mutually agreeable solution
- Write down all ideas, without evaluating
- Decide which suggestions you like and you don’t like, and which you plan to follow through on.
「僕はやってない」問題. 誰がやったのかは問題ではないことを伝える。
3 Alternatives to Punishment
Point out a way to be helpful
「レモンを取ってくれたら助かるな」
Express strong disapproval without attacking character
「走っちゃダメ。お店を走ったら人にぶつかるでしょ」
State your expectations
お店では騒いではいけない事を伝える。道具はちゃんとしまってほしい事を伝える。
Show the child how to make amends
出しっぱなしにしてしまった道具が錆びたらその錆を取る方法を教えてあげる。
Offer a choice
「歩くかカートに乗るかとっちか選んで」「道具をちゃんと戻すか、道具を使う特権を放棄するかどちらか選んで」 今勉強やるか5分後にやるか選ばせる作戦。
Take action
例えばお店で注意してしても騒いでしまう子をカートに乗せる。
Allow the child to experience the consequence of his misbehavior
例: お店で騒いだ子は次の日に連れて行かないことにする。 勉強をしないconsequenceは何か?
Encouraging Autonomy
Let children make choices
着替えや遊びでも子供に選択肢を与えて選ばせてあげること。
Show respect to children’s struggles
分数なんて簡単だよ、ではなく分数は難しいからじっくり考えれば良いよ、って言えるようにしよう。 "That's hard for you"も駄目。誰でも最初は難しい。
Don’t ask too many questions
学校がどうだったか細かく聞かずにおかえり、ってだけでもいい。
Don’t rush to answer questions
子どもの問いかけに全部答えるんじゃなくてどうしてだと思う?って聞いてあげること。
Encourage children to use sources outside home
家の外にもコミュニティがあり助けてくれる人がいるという事を知ると、子供の家族への心理的依存が減る。例えば動物のことはペットショップの人に聞いてみるとか。
Don’t take away hope
馬を飼っていい?という質問に「お金がないからダメ」と答えるだけではいけない。どんな馬がいいの?馬とどうやって遊びたいの?と聞いてあげれば良いだけの場合が多い。
Praise
適当に褒めることは相手に緊張をもたらしたり「誰にでもそう言ってるんでしょ」「何かやらせようとしてるんでしょ」という気持ちを抱かせてしまう。上手に褒めるには自分が観察したことや思ったことを説明する努力が必要。例えば
- 「この点と丸が繋がってるんだね」
- 「メモを丁寧にとっておいてくれたから折り返しの電話が簡潔にできたよ」
- 「とうもろこしの缶が3つで割引になってるやつより隣のものの方が安いって気づいたんだね。すごいと思ったよ」
短い言葉でその行動を形容する方法もある。
- “You noticed that the plants were dry and you watered them. That’s what’s known as taking initiative.”
You can take away “good boy” by calling him “bad boy” the next day. But you can’t ever take away from him the time he cheered his mother with a get-well card, or the time he stuck with his work and persevered even though he was very tired.
注意事項
- 年齢に合った事を褒める
- 以前ダメだったことは言わない
- 当たり前のことが出来たことをどう褒めるのか? => “I really enjoyed the trip today”
著者は前は「ちゃんと出来たらアイスクリームあげるよ」と言っていたが、「ちゃんとしてくれたら助かるよ」で大丈夫になった。何が良かった
With the old way, she felt good for the moment because she got a reward. With this new way, she feels good about herself as a person.
Feeling Children from Playing Roles
言うことを聞かない子に頑固な子と言うとそのまま頑固になってしまう(Self-fulfilling prophecy)。 自分自身を枠にはめずに育つには親は何ができるか。
Look for opportunities to show the child a new picture of himself or herself
例: 「3年前に買ったおもちゃなのに新品みたいだね。大切に使えてるね」
Put children in situations where they can see themselves differently
例えば普段はやらないトンカチ仕事を手伝ってもらう。
Let children overhear you say something positive about them
他の人との会話で子供が出来たことを褒める。客観的に見える。
Model the behavior you’d like to see
Be a storehouse for your child’s special moment
子供がラベルを貼られて気分が落ちている時に、そのラベルに反する昔の出来事を話してあげられるようになろう。
When your child behaves according to the old label, state your feeling and/or your expectations
(前の章と同じ)
Putting it All Together
引用
We want to find a way to live with one another so that we can feel good about ourselves and help the people we love feel good about themselves. We want to find a way to live without blame and recrimina-tion. We want to find a way to be more sensitive to one another's feelings. We want to find a way to express our irritation or anger without doing damage. We want to find a way to be respectful of our children's needs and to be just as respectful of our own needs. We want to find a way that makes it possible for our children to be caring and responsible. We want to break the cycle of unhelpful talk that has been handed down from generation to generation, and pass on a different legacy to our children—a way of communicating that they can use for the rest of their lives, with their friends, their coworkers, their parents, their mates, and one day with children of their own.
The next generation
宿題をしない子。おもちゃおとりあげたり遊びの約束をキャンセルしたりしたが改善しない。次の対策を立てよう。
子どもの気持ちに寄り添ってあげる。学校の後は疲れるのだ。 問題を子どもと一緒に解決する。案を書き出す。 先生とコミュニケーションする。